Skip to main content

Kuva: Noora Geagea

Kahdeksas Lönnströmin taidemuseon rahoittama nykytaideprojekti on Terike Haapojan teos, jonka työstäminen alkaa työnimellä Songs of Struggle, Songs of Life – ekologisen vastarinnan laulut. Museota ylläpitävä säätiö on varannut teoksen tuotantoon yhteensä 100 000 euroa. Projektin lopputulos tulee yleisön koettavaksi vuonna 2027.

Kahdeksannen Lönnström-projektin avoimeen hakuun saapui määräaikaan mennessä 82 hakemusta. Hakemukset luki ja arvioi valintaraati, johon kuuluivat Lönnströmin taidemuseon johtaja Silja Lehtonen, amanuenssi Arja Roivainen sekä kutsuttuna asiantuntijana Suomen Benelux-instituutin johtaja Laura Boxberg. Terike Haapojan teosehdotuksessa raatia puhutteli laulaminen monet rajat ylittävänä ja erilaiset yleisöt yhteen tuovana elementtinä.

Songs of Struggle, Songs of Life ottaa lähtökohdaksi laulamisen ekologisen vastarinnan ilmentymänä. Uhattuna olevien yhteisöjen, ekosysteemien, lajien ja kulttuurien piiristä kerätytlaulut ja lauluperinteet muodostavat pohjan kolmiosaiselle projektille. Se käsittää laulujen arkiston, audiovisuaalisen installaationäyttelyn sekä osallistavan konsertti- ja kuorolauluohjelmiston. Teokseen kerätyt ihmisten ja toisten lajien laulut voivat olla esimerkiksi protestilauluja, uhanalaisen varpusen laulua, aktivistien voimalauluja tai valaan laulua. Laulamalla jaetaan tunteita, kutsutaan lähelle rakastettuja, rakennetaan poliittista toimijuutta ja yhteyttä toisiin. Laulaminen on elämäntahtoa: siellä missä on laulua, on vastarintaa yhteisöä ja elämää uhkaaville voimille.

”On hienoa nähdä, että Lönnströmin taidemuseo tukee näin merkittävää ja ajankohtaista projektia”, toteaa Laura Boxberg. ”Songs of Struggle, Songs of Life on kansainvälisen tason teoskokonaisuus, joka jatkaa Haapojan ainutlaatuista työtä toislajisuuden, historian ja ympäristökysymysten parissa.”

Museonjohtaja Silja Lehtonen odottaa innolla yhteistyötä Terike Haapojan kanssa. ”Edessä on monenlaisia osallistujia yhteen tuova prosessi sekä lopputulos, joka tulee varmasti koskettamaan yleisön tunteita.”

Lue lisää teoksesta