Seitsemäs nykytaiteen Lönnström-projekti, Pia Sirénin teos Big Botanic sulki ovensa sunnuntaina 30.11. saavutettuaan huikean 11 630 kävijän määrän. Rauman Parpansalin hiekkakentälle rakennettu valtava julkinen taideteos oli avoinna yleisölle vain vajaan kahden kuukauden ajan 4.10.–30.11. Sääsuojatelineistä rakennettu tila kätki sisäänsä keinotekoisen, mutta vehreänä kukoistavan kasvitieteellisen puutarhan, jonka kasvillisuuden materiaaleina oli pressua, muoveja, köysiä, ämpäreitä ja muuta työmaiden tavaraa. Keskipisteenä ja katseenvangitsijana oli kymmenen metrin korkeudesta soliseva vesiputous.
Big Botanicissa viihtyivät kaiken ikäiset kävijät. Vierailijoita tuli sekä Raumalta että muualta Suomesta. Teoksen taimityöpajasta muodostui yhteinen ajanviettopaikka muun muassa perheille ja ystäväporukoille. Musiikin ystäville Big Botanicissa tarjottiin loka- ja marraskuussa konserttielämyksiä elektronisesta klassiseen musiikkiin.
Koko kahden kuukauden ajan, syyslomaviikkoa lukuun ottamatta, Big Botanicissa vieraili arkiaamuisin koululaisia, varhaiskasvatuksen ryhmiä ja opiskelijoita. Myös Rauman kaupungin kulttuurikasvatuskäynnit kolmasluokkalaisille toteutettiin Big Botanicissa. Kaikkiaan näillä vierailuilla teoksen pääsi kokemaan noin 1800 lasta, nuorta ja opiskelijaa.
Emme osanneet uneksia näin suuresta suosiosta. Big Botanic osoittaa erinomaisesti, kuinka kynnyksen nykytaiteen kokemiseen voi tehdä todella matalaksi, iloitsee museonjohtaja Silja Lehtonen. Keskeisellä paikalla sijaitseva, uteliaisuuden herättävä teos oli avoin kaikille, ja sisään saattoi poiketa vaikka vain ohi kulkiessa. Aina maksuton sisäänpääsy teki käynnit vielä helpommiksi, ja tiedämme, että monet kävijät vierailivat teoksessa useita kertoja.
Teoksen purkaminen alkaa maanantaina 1.12. Kaikki teoksessa käytetyt materiaalit ja tarvikkeet kuljetetaan Pia Sirénin työhuoneelle Loviisaan odottamaan seuraavaa käyttöä hänen tulevissa teoksissaan.
Yhteistyökumppaneilla oli suuri merkitys Big Botanicin onnistuneelle toteutumiselle. Lönnströmin taidemuseo kiittää teoksen tukijoita: Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Museovirasto, Koneen säätiö, sekä kumppaneita Telinekataja Oy ja Bravida Finland.



